FANDOM

Beepedian nuoruusMuokkaa

Perustaminen ja varhaisvaiheetMuokkaa

Keskiviikkona 30. tammikuuta 2008 perustettiin Beepedia osoitteeseen http://beepedia.wiki-site.com, Wiki-site nimisen wikipalvelun alaisuuteen. Beepedian perustamiseen saatu idea oli tullut alunperin Wooohooon perustamasta Gtapediasta, joka myöhemmin aloitti pienimuotoisen "perusta oma wiki" -villityksen Hikipedian hyötykäyttäjien ja ylläpitäjien joukossa.

Beepedian alkuperäisenä päätarkoituksena oli toimia Hikipediasta poistettujen, mutta kuitenkin erinomaiseksi trolli-vandaalilliseksi pääomaksi katsotun roskamateriaalin säilöntäpaikkana. Edellämainitun materiaalin lisäksi sallittiin myös lähes kaikenlaisen satunnaissisällön lisääminen lähes rajoituksetta. Ainoat rajoitukset liittyivät materiaaliin, jonka ainoa tarkoitus oli trollata tai loukata wikin käyttäjiä. Beepedian ylläpitäjistö muodostui heti alussa joukosta Hikipedian ja GTApedian ydinkäyttäjiä, sekä B14:n IRL tuntemasta Abyssoksesta.

Beepediaan tuotiin suurella joukolla B14:n Hikipedian poistohistoriasta kaivamia, kiinnostaviksi katsomiaan artikkeleita.

Beepedian alkuvaiheessa sen merkittävin vandaali oli tuolloin vielä hyvin aktiivisesti toimiva Sankarivandaali, jonka kaksi tavallisinta toimintatapaa olivat valetunnusten luominen ja massavandalisointi. Valetunnuksella tarkoitetaan tunnusta, joka on samanniminen kuin jokin Hikipedian tai sen spinoffin käyttäjän tunnus, jolla Sankarivandaali yritti saada käsiinsä ylläpitäjän- ja byrokraatinoikeudet wikissä. Valetunnuksia vastaan kehitettiin tunnuspolitiikka, jossa samanlaisen tai -kaltaisen tunnuksen rekisteröijän tuli alkuperäistunnuksensa kautta varmistaa tunnuksensa aitous. Sankarivandaalin geneeristä massavandalismia taas torjuttiin perinteisesti eli kumoamalla ja bännimällä.

Beepedia kehittyyMuokkaa

Beepedia saavuttaa suuret mittasuhteetMuokkaa

Beepedian pitkä rauhaMuokkaa

Ominiqin tuloMuokkaa

Beepedian ensimmäinen Suuri VallankaappausMuokkaa

Valta palaa laillisille omistajilleenMuokkaa

Beepedian rankka aikuistuminenMuokkaa

Juhkon vihaMuokkaa

Suuri Levottomuuksien AikaMuokkaa

Valoinen vallankaappausMuokkaa

Eräs Beepedian historian jännittävimpiä myllerryksiä, Suuri Levottomuuksien Aika, sai alkunsa, kun Sammakkomiehen käyttäjätunnus oli päästetty Beepediassa ylläpitoon. Tällöin salassa, varjoissa Juhko ja Sammakkomies liittoutuivat (lue: Juhko ohjasi Sammakkomiehen tiedottomia käsiä kaukomanipulaation kautta ja Sammakkomies suostui kohauttaen olkiaan), ja Sammakkomiehen tunnus siirtyi herrojen yhteiskäyttöön. Seurasi levottomuuksien ensimmäinen vaihe, valoinen vallankaappaus, joka on saanut nimensä siitä, että sen seurauksena mikä tahansa Beepedian sivu näkyi ainoastaan valkoisena. Tämä oli Juhkon MediaWiki-kikkailun ansiota. (Myöhemmin Sammakkomies vilpittömänä tohelona on uhonnut sanoin "olette nähneet miten voin tuhota kokonaisia wikejä", vaikka sekä tekninen osaaminen että käytännön toteutus oli Juhkon.) Luoman oli otettava yhteyttä Hikipedian IRC-kanavan tietotekniikkaguru Viimeiseen johtajaan. Tältä transsendentaali-irkkauksen kautta saamillaan mystillisillä viisauksilla Luoma oli onnistuva ohittamaan sivuston tyylimäärittelyt, jotka Juhko oli tarkoituksellisesti säätänyt kieroon. Suuri vaara kuitenkin uhkasi kotiwikin pelastusretkellä; sisään kirjauduttua Luoma automaattisesti ohjautui sivulle, jossa hän antoi Juhkon ja Sammakkomiehen yhteistunnukselle byrokraatin oikeudet. Onneksi ennen kuin Juhko tai Sammakkomies saapui hirviöratsunsa selässä Beepediaan tarkastuskierrokselle, osoitti Viimeinen johtaja suopeuttaan Luomalle sen verran, että tämä sai tietää, miten tämäkin paha juoni oli kumottavissa. Valoinen vallankaappaus oli tehty tyhjäksi.

Beepedian toinen Suuri Vallankaappaus, ensimmäinen vaiheMuokkaa

Uusi Beepedia syntyyMuokkaa

VastavallankumousMuokkaa

Vallankaappauksen toinen vaihe: Yö saapuuMuokkaa

Sammakkomiehen yöMuokkaa

Vanha Beepedia palaa henkiinMuokkaa

Beepedian nykyisyys: Kahden Beepedian aikaMuokkaa

Keskeneräinen
QuadPortTämä artikkeli on vielä hieman vaiheessa.
Palaamalla paikalle myöhemmin saatat löytää
sen paremmassa mallissa.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki