FANDOM

Eru Ilúvatar
Perustiedot
Koko nimi:Eru Ilúvatar
Suuntaumus:Luominen luominen
Suhteet
Liittolaiset:Ainur
Viholliset:Melkor
Ryhmät:Suuret Muinaiset
Voimat
Voimataso:1.950.000.000.000.000
".950.000.000.000.000" can not be assigned to a declared number type with value 1.
Erikoistekniikat

Eru Ilúvatar on luojajumala joka katsotaan omnipotentiksi tai lähes omnipotentiksi.

HistoriaMuokkaa

Kuten on laajalti tunnettu, on oma universumimme laaja ja mittaamaton, ja vain Mahtavat voinevat sen täyden syvyyden ymmärtää. Ja kuten myös on tiedossa, on universumimme ei vain yhden, vaan monien teiden varsille rakennettu, ja nuo tiet ovat toisistaan erillään, ettei niiden asukkailla konsanaan ole tietoa toisten teiden kulkijoista. Olipa yksi noista teistä, joka kauan sitten aikoina muinaisina erotettiin muista, ja sen erottaja oli Hän, kenet nimillä Eru, Yksi, ja Ilúvatar, Kaiken Isä, on tunnettu.

Oman tiensä universumista erotettuaan istui kauan mietteissään Ilúvatar. Kaukana tiensä tulevassa kävi hänen katseensa, niin sanotaan. Noista ajoista ei kukaan tiedä vailla Mahtavia itseänsä, joista ei kaukana ollut voimiltaan Eru, kuten on toisaalla kerrottu. Niin kuitenkin kävi, että antoi Eru ajatustensa liikkua ja ajatuksilleen hän antoi elämän Sammumattoman Liekin voimalla, ja näin syntyivät ainur, se on pyhät.

Pitkät ajat, jolloin ei aikoja ollut, elivät ainur luona Erun, mutta sitten kokosi Eru luoksensa kaikki ainurin ja antoi heille suuren sävelaiheen, jonka mukaan kävi heidän laulaman. Niin tuli ääneksi ainurin Soitto, joka sisälsi itsessään tulevan maailman siemenen, sillä kun soitto oli hiljaisuuteen päättynyt, kohotti kätensä Eru ja loi Soitossa annetusta maailman, Eän, joka oli kuni kaareutuva liekki tyhjyydessä, kuin lepattava kynttilän valo, joka sitten vakaantuu. Suuri määrä ainuria lähti tähän valtakuntaan, mutta suuri määrä myös jäi ylös taivaisiin Erun luokse. Paljon suuria asioita tehtiin alhaalla maailmassa, ja kaiken sen näki Ilúvatarin silmä. Kuten oli Soitossa osoitettu ja kuten oli Eru ennalta nähnyt kävi maailman kulkeman.

Kun Eä oli syntynyt ja suuri osa ainurista muuttanut sinne, kerrotaan että Ilúvatar vetäytyi viettämään eläkepäiviään oman olevaisuutensa, missä sijaitsivat Eä, ainur ja Sammumaton Liekki, tuolle puolen; ja sieltä hän sekaantui maailmaansa enää harvoin. Siellä hän perusti Taura Estën (se on Mahtava Lepo), ylijumalten virkistyskeskuksen. Kerrotaan myös, että Eru ystävystyi myöhemmällä iällään läheisesti ainakin Barbelon, Nuoren ketun, Flame the Foxin, Jahven ja Azaphraelin hyvän velipuolen Ungaphraelin kanssa.

VoimatMuokkaa

  • Omnipotenssi/Lähes omnipotenssi - Ainakin omassa todellisuudessaan Eru on kaikkivoipa tai näennäisen kaikkivoipa. Hänen todelliset voimansa ovat mittaamattomat.
  • Omniskienssi/Lähes omniskienssi - Kaikkitietävä ainakin oman todellisuutensa alueella. Todellisen havainnointikyvyn rajat ovat tuntemattomat.
  • Luomisvoimat - Luomisenergiaa käyttämällä voi luoda tyhjästä lähes mitä vain.
Maailman Mahdit
Suurimmat Mahdit Jumalat Mahtiolennot Vähäisimmät mahdit
Muinaiset JumalatVanhemmat jumalatNuoremmat jumalatPienet jumalat
Ylempi pantheonAlempi pantheonVanhimmatKeskimmäisetUusimmat

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki