FANDOM

Tiedosto:Jabismus.PNG

Jabismi (lausutaan jab-ees-k'tong-mee) on jossakin määrin taiteellinen huumorilaji, joka soveltuu erinomaisesti älykkäille ihmisille erilaisissa vireystiloissa. Jabismilla on kolme alalajia:

  1. sienikorvajabismi
  2. kalabaliikkijabismi
  3. äläktöönharsujabismi.

Lisäksi on olemassa neljä lisäalalajia, joiden kehityksestä vastaa Beepedian neropattitiimi:

  1. banaaninenäjabismi
  2. juustokombinaatiojabismi
  3. murhamuumipeikkojabismi
  4. kaulakoruhopeajabismi

SienikorvajabismiMuokkaa

Sienikorvajabismia on jabismin alalajeista vaikein ymmärtää ja sitä harjoittavat lähinnä ns. siskonmakkaraälyköt. Siskonmakkaroilla viitataan tässä yhteydessä yleensä johonkin muuhun kuin rasvakertymään, mutta vain yleensä. Esimerkki sienikorvajabismista: ööää.

Esimerkkiartikkeleita Beepediasta:

KalabaliikkijabismiMuokkaa

Kalabaliikkijabismi on yleisin käytetty muoto jabismista. Käytännössä kalabaliikkijabismi tekstinä, puheena tai musiikkina on siemennesteetöntä sekamelskaa, joka on helposti ymmärrettävissä myös Jurvassa asuville tai sinne muuttaville henkilöille. Kalabaliikkijabismin ymmärrettävyys piilee siinä, että ko. alalajia suosiessaan huippuälykäs henkilö tekeytyy niin tyhmäksi, että. Lisäksi on erittäin tärkeää huomioida, ettei kalabaliikkijabismin tarkoituksena ole loukata ketään/mitään, paitsi joskus muurahaiskarhutarhaajia tai jokaista vastaantulevaa naista/miestä.

Esimerkkiartikkeleita Beepediasta:

ÄläktöönharsujabismiMuokkaa

Jotta äläktöönharsujabismin olemus voitaisiin selventää ymmärrettävästi kaikille, joudutaan käyttämään ko. jabismin muodolle ominaista kieltä.

Äläy minnekä minnekkä minnekkkäopolis. Ruohai se vaa, jeurue konst ailue ankustaae (vartuateri ha), ketä se on. Ketä sä oot, sydämmmellinen kolmel ämmäl. Rienau kur, wit hasmalaikkupää kähhäh opossu eitu. Juurivalkaisuhoitoproblematiikkalaskin hukaise; iegu Diapam, eh, eh, EH, EH, HEH. (Muutkin lääkkeet.) Sotatantereella ne muijat hööö.

Esimerkkiartikkeleita Beepediasta:

BanaaninenäjabismiMuokkaa

Poikkeuksellisen selkeänä ulkoasultaan pidettävissä oleva jabismin laji, joka kehitettiin Beepedian neropattien toimesta. Banaaninenäjabismin nimitys on kotoisin sen keksimiseen johtaneista olosuhteista sekä sen aiheuttamasta poikkeuksellisesta banaaninenäisyydenomaisesta tunteesta, jota tämä jabismi herättää lukijassaan. Banaaninenäjabismin pohjan muodostaa punainen lanka, joka liikkuu ajatustakin nopeammin ja alkaa joskus purra itseään mudostaen rekursiivisen silmukan.

Esimerkkiartikkeleita Beepediasta:

JuustokombinaatiojabismiMuokkaa

Toinen Beepedian neropattien kehittämistä jabismin uusista suuntauksista on nimeltään juustokombinaatiojabismi, sillä se on perin juustokombinaatioinen rakenteeltaan. Juustokombinaatiojabismi muistuttaa monin tavoin Tolkienin kuuluisaa haltiakieltä, sillä molemmissa on olemassa kielioppi, josta ei kukaan ulkopuolinen voi tyhjentävästi saada selvää.

Esimerkkiartikkeleita Beepediasta:

MurhamuumipeikkojabismiMuokkaa

Järjestyksessä kolmas Beepedian neropattien luoma jabismisuuntaus on yleiseltä kutsumanimeltään murhamuumipeikkojabismi, sillä sen keksijällä oli akuutti antimuumikohtaus (lääqqeet!). Viralliselta nimeltään se olisi ainakin teoriassa haluanvittumuhataperkeleenmuumipeikonjabismi, mutta nini havaittiin empiirisessä tutkimuksessa liian vaikeaksi amiksille, joten nimeksi vakiintui murhamuumipeikkojabismi, vielä lyhyemmin MMJ. MMJ:n perusidea on antaa sen perkeleen näppäimistön ja aivokuoren karata käsistä ja alkaa harjoittelemaan rumbaa samalla kun vasen käsi yrittää epätoivoisesti suostutella muuta kehoa tekemään ruotsin/englannin/ranskan/saksan/venäjän/espanjan/italian/minkä tahansa tekijälle vieraan kielen kotitehtäviä.

Esimerkkiartikkeleita Beepediasta:

Kaulakoruhopeajabismi Muokkaa

Neljättä ja viimeisintä Beepedian neropattien luomaa jabismin lajia kutsutaan jostain syystä kaulakoruhopeajabismiksi. Kaulakoruhopeajabismia voisi kuvata osittain hallituksi näppäimistötyperyydeksi. Ideana onkin hakata paniikinomaisesti ja hallitsemattomasti näppäimistön näppäimiä varoen kuitenkin sen verran, että muita merkkejä kuin kirjaimia ei synny muuten kuin melko harvoin (siis "Oetiatjaetj etaejtl osjelöyjtlsöeysejy skelösee,speoyjue åjespjypsejypsjey jsejy 12.8 ejmtasejtset setäslejmt lseöktests", ei "POAjktyoew4u609yu4 0y9u30w4i yerpoyopweu4j6yw--..,???`1´3 iå4pr jgehdjrmfh ndry h.dfcnv .c.vmb-fhdfgw-.m24-6.m4-y3m3----"). Lisäksi olisi hyvä hillitä ja tehdä normaalin kieliopin mukaiseksi isojen kirjainten käyttöä ja mahdollisesti rajoittaa kunkin sanan kokoa (ts. tehdä kustakin välilyönnillä toisistaan erotetusta kirjainrykelmästä pituudeltaan normaalikielen sanojen pituutta mukaileva); "Ojeatj ipoet oajtjö koetjea-atjklej oept lkdfgt yj ektäjkasäejlyäjseyj poesktypäsejyäs päeojtpsej petpoej äejtjseätate ewtädgmebnmb Iorykl Pwlr iaet Oete Okryh aeoitko okjjfdgjfgj?" on huomattavasti puhtaampaa kaulakoruhopeajabismia kuin "Ilkasj JASLjrhgjhjghjgalkjmlt aIASitgjhfgjhfgjhghjltmlkamnlt AOtäpole j KETAEJTLKJAELKTjmLAKENT".

Kaulakoruhopeajabismin varsinainen erityispiirre, joka esiintyy lähes kaikessa varsinaisessa ja puhtaassa kaulakoruhopeajabismissa, on toistuvat kuviot. Sellainen voi olla esimerkiksi "oerötish", jota käyttävä kaulakoruhopeajabismipätkä voisi kuulua esimerkiksi "Iaeojejoerötish aejtajeö eatojejtj itujglgbk 45 sdlkö skyöäjsäse seäte oerötish sjektyäs srydsry öjlg portet åöjfq potre äejtejt,etjept aejtjej jejt tood ömöd oerötish-ytryo ridtridöädd oerötish aöllölölööl tuddu-oerötish".

Esimerkkiartikkeleita Beepediasta:

Kaikki jabismista
Alalajit:kalabaliikkijabismi - sienikorvajabismi - äläktöönharsujabismi - banaaninenäjabismi - murhamuumipeikkojabismi - juustokombinaatiojabismi - kaulakoruhopeajabismi - helminauhayllätysjabismi
Suuntaukset:Minimalistinen jabismi - Sanomallinen jabismi
Muut aiheet:Lötkön laki - ööeeööee - Esittele oma jabismituotoksesi!

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki