FANDOM

Kokoomusnuora.PNG

Kokoomusnuora

”Taisi pojalta jäädä Raamattu lukematta kun piti juosta kokoomusnuorissa.”

vanha sosialistis-kristillinen sananlasku

Kokoomusnuorissa juokseminen tai kokoomusnuorissa juoksenteleminen tarkoittaa psyykkis-poliittista ilmiötä, jossa henkilö sähläilee toistuvasti ympäriinsä kiinnitettynä milloin mihinkin kokoomusnuoraan. Kokoomusnuoran toinen pää on yleensä sidottuna jonkinlaiseen Kansallisen Kokoomuksen valitsemaan ihmiseen, joka ohjailee kokoomusnuorassa juoksentelijaa.

Poliittiset aatteet juoksentelun takana Muokkaa

Kokoomusnuorissa juoksentelijoiden tavoitteita ovat:

  • yksilönvapautta ja valinnanmahdollisuuksia arvostamaan oppiminen (nuoraan sidottuna aikaa viettäessään huomaa, kuinka hienoa vapaa elämä olikaan)
  • eettisesti oikeudenmukaisen markkinatalouden edellytysten edistäminen kestävää kehitystä kunnioittaen (tätä ei kyllä yhtään mitenkään saavuteta nuoraan sidottuna edestakas säheltämällä, mutta omapa on hulluutensa)
  • oikeudenmukaisen juoksentelujärjestyksen sekä jokaisen yksilön nuorassa pysymisen takaaminen
  • isänmaahan kohdistuvan kiintymyksen ja kansallisen kulttuurin ylläpitäminen (nuoran toinen pää voi olla sidottuna esimerkiksi Suomen peruskallioon tai vaikkapa Eino Leinon koottuihin runoihin)
  • kansainvälisten nuorasalaseurojen vahvistaminen ja vapaan nuorakaupan edistäminen rauhanomaista kansainvälistä yhteistyötä ja hyvinvointia lisäävällä tavalla
  • köydenpunonnan ja hirttosolmunteon taitojen vaaliminen
  • nuoramyönteisyyden ja moninuoraisuuden edistäminen
  • nuorilla ohjattavan yhteiskuntajärjestelmän vahvistaminen ja nuoran yhteiskunnallisen statuksen ja merkityksen vapaassa kansalaistoiminnassa kehittäminen sekä sille perustuvan hyvinvointiyhteiskunnan ja nuorateollisuuden ja nuorien varastotilojen kehittäminen

Kokoomusnuorissa juoksentelu psykologisesta näkökulmasta Muokkaa

Kokoomusnuorissa juokseminen on hankalasti henkilöstä lähtevä, joskin usein iän myötä rauhoittuva ärsyttävyyshäiriöihin kuuluva psyykkinen häiriö, joka ilmenee varsinaisen yli-innokkaan juoksentelun lisäksi yleisenä kuivana huumorintajuna ja persoonallisuuden patologisena raivostuttavuutena, joka yleensä kanavoituu poroporvarillisia aatteita ajaviin, typeriin, yksisilmäsiin, kiihkomielisiin ja/tai mukanokkeliin kampanjoihin. Kokoomusnuorissa juoksentelemisen pohja on nykykäsityksen mukaan lievässä materialismissa ja/tai itsekkyydessä, jonka nuori on yhdessä yleisen vammaisen ärsyttävyyden ja munattoman taipumuksen puoluepoliittiseen yliaktiivisuuteen kanssa ottanut osaksi persoonaansa varhaisen murrosiän ideologisessa hämmennyksessään. Puberteetin aikaan tämänkaltainen helppoon mutta huonoon ratkaisuun lankeaminen tuo nuorelle kestämättömän ja ohuen turvallisuudentunteen. Persoonan osaksi muodostuttua kokoomusnuorissa juoksentelua on hyvin hankala saada enää nuoresta pois, vaikka psyykenlääkkeiden ja terapian yhteisvaikutuksella ollaan tiettävästi siinä onnistuttukin. Vaarana on, että nuori masentuu niin pahasti huomattuaan nykyisen persoonansa ja toimintatapansa ääliöyden, että muuttuu itsetuhoiseksi, mutta masennusvaiheesta on myös mahdollista nousta ylös ja rakentaa todellisempi ja kestävämpi persoonallisuus. Kokoomusnuorissa juoksijoiden hoito kuitenkin on vähäistä, sillä häiriö menee yleensä itsekseen ohi kolmanteenkymmenenteen ikävuoteen mennessä. Tällöin käydään yleensä läpi enemmän tai vähemmän luonnollisia prosesseja, joissa tullaan joissain määrin tietoiseksi oman toiminnan ja persoonan raivostuttavasta olemuksesta, koetaan vittuuntuneisuutta, masennusta tai muuta henkistä pahoinvointia ja ponnistetaan sitten kohti terveempää ja vakavastiotettavampaa persoonallisuutta. Valitettavasti kokoomusnuorissa juoksenteleminen voi myös ajan kanssa muuntautua aikuisiän psyykkisiksi häiriöiksi, jotka eivät yleensä ole yhtä ärsyttäviä, mutta tekevät henkilöstä esimerkiksi aikaisempaa äreämmän ja/tai suvaitsemattomamman. Kokoomusnuorissa juoksemisesta nuoruusiässään kärsineet eivät aikuisena ole normaalisti yhtä ns. vitun pellejä kuin nuorempina, mutta esimerkiksi nuoruuden yli-innokas oman agendan puolustus voi jatkaa olemassaoloaan, vaihtaen vain olomuotonsa passiivisempaan, mutta entistä enemmän paikoilleen jämähtäneeseen ajatusmaailmaan.

Sitaatteja Muokkaa

  • "Me kokoomusnuorissa juoksentelijat emme ole mihinkään sidottuja; nuorat vapauttavat meidät!"
Kokoomusnuorissa Juoksentelevien Nuorten Ihmisten Tuki RY:n nykyinen puheenjohtaja Jaakop Sammal

Katso myös Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki