FANDOM

Se päivä ei ollut kaunis, jona Vanhasen Masa syntyi. Ei huokaillut tuuli lempeästi puissa, eivät tähdet hymyillen poikalasta katsoneet. Sinä samana vuonna oli Einstein heittänyt veivinsä, ja nyt jo tämä toinen onnettomuus tapahtui. Sen seurauksena joskus etäisissä, Kaikkeuden itsensä sumentamissa alkuhämärissä pystytetyt maailman rakenteet järkkyivät, rautaesirippu rakoili, tanner tärisi, ja vetten pauheesta sinkoutui ylös taivaalle joukko siivekkäitä merimakkaroita.

Jo varhaisella iällä tutustui Vanhanen isänsä, valtio-oppien ennustusprofessorin, johdolla plöröttelyyn ja pluralismiin. Muutoinkin oli hänen elämänsä kovin tylsää, hyvin ikävää ja äärimmäisen ankeaa. Tältä pohjalta oli kohtalon helppo jaaritella hänen tulevaisuutensa hänen oman isänsä äänihuulten laulelemana: se olisi ikuisiksi ja erottamattomiksi ajoiksi kytketty kiinni Keskustapuolueeseen kahdenkymmenen kilon painoisilla kettingeillä, joiden päissä oli rautarinkulat, jotka sinetöitiin munalukoilla, joihin kellään ei ollut avainta.

Ja hyvinpä alkoi nuoren miehen poliittinen ura: turpaan tuli joka vaaleissa. Omaksi ja vain omaksi onnekseen ei Masa vähästä lannistunut. Sinnikkäästi hän otti iskuja vastaan ja nieli ne ja pöhöttyi pahasti vatsan tienoilta, kunnes joku teki ison ja pahan kämmin Suomen maan johtoportaan tasolla, ja Suomen maan Matista tuli Suomen maan pääministeri Suomen maan 69. hallitukseen. Aiemmin hän oli ehtinyt harjoitella ministeritason pelleilyjä puolustusministerinä, mutta kuten jokainen varmastikin käsittää, ei Suomen maan puolustusministerillä varsinaisesti mitään hommia voi olla.

Päästyään viimeinkin kunnolla käsiksi vallan kahvaan, alkoi Matti ikävöidä vanhoja hyviä aikoja – etenkin vaaleissa saatuja selkäsaunoja. Siksipä hän päättikin kerjätä kunnolla verta nenästään ja asettua tällä kertaa oikein presidenttiehdokkaaksi. Lopputulos oli se, että hän sai turpaansa ärrävikaiselta naiselta ja kokoomuslaiselta poliitikolta, joka ulkonäöllisesti muistutti jotakuta jenkkiläistä amatööriköörin näyttelijää.

Itku kurkussa ja jälleen elämäänsä tyytyväisenä Masa jatkoi pääministerin hommiaan. Hän kävi myös kännipäissään säätämässä jotain merkillistä Venäjän puolella, ja saavutti sattumalta ruskean vyön perseennuolennan jalossa taidossa. Palattuaan oli hänen vointinsa niin huono, että hän joutui junailemaan isoveikkansa hoitamaan työt hänen puolestaan. Vanhasen kuntoa huononsi entisestään yleensä melko vaisun ja asiallisen keltaisen lehdistön revittely hänen yksityiselämänsä kustannuksella.

Tässä vaiheessa pääsemmekin jo lyhyehkössä elämänkertamaisessa katsauksessamme sen ikiomaan kirjoittamisvuoteen: Tammikuussa 2008 Vanhanen haki henkistä apua Googlen kautta kirjoittamalla hakusanoiksi sellaisia kielellisiä ratkaisuja kuin psykiatri, psykiatripalvelut, sykologi, vittu psykologi, a, PSYKOLOGIA, noitatohtri, tohtori, noitaVITUNtohtori, alkoholimyrkytys, freud, kansallissosialismi ja sieni.us. Tämä kaikki käy ilmi Supon Iltasanomissa, Iltalehdessä, Aku Ankassa, Seiskassa, Katsossa, Ohossa ja Me Naisissa julkaisemasta raportista. Avun hausta huolimatta Vanhasen vointi heikkeni entisestään vuoden hitaan ärsyttävästi rullatessa ruosteisilla kiskoillaan.

Loppuvuoden kuntavaaleissa koettu pettymys viimeistään oli katkaista Setä Kamelin selän. Vaikkei mitään oikeastaan hävittykään, 2,6 prosentin pudotus kannatuksessa edusti Vanhaselle karvasta tappiota. Vanhasen ruhjottu ruumis viesti omistajalleen, ettei se kestäisi enää uutta löylystä. Siksipä heti vaalien jälkeen Vanhanen ilmoittikin, ettei kantaisi vastuuta tappiosta yksin. Kohta perään seurasi huolestuttava ilmoitus Vanhasen kehittämästä Vastuunsiirto-nimellä kulkevasta lakialoitteesta. Sen mukaan vaalihäviöiden ja muunkin vastuun kerääntymistä yhteen paikkaan on hillittävä yhteiskunnan sisäisten vastuuerojen tasaamiseksi. Vastuu on yhteinen asia, joka on jokaisen kansalaisen kontolle tasapuolisesti ripoteltava. Lakialoitteen alakohdista ja muusta sekavasta pykäläsotkusta on löydettävissä kummaksuttavia viittauksia lapsien perheilleen aiheuttamiin vastuulisiin sekä jokaiselle työssäkäyvälle kansalaiselle pakollisesta eläkeikää varten kertyvästä vastuuvapaudesta, joka taas sisältää lisää viittauksia yhä alhaisempiin viittauksiin mm. Alzheimerin taudista ja Sallimuksen sanelemuksista.

Vain aika voi näyttää mitä tällekin hulluudelle ja Vanhasen Matille käy. Mutta se on varmaa, että jos lakialoite vastuunsiirrosta menee läpi, ei mikään seuraus voi olla Masan vika, vaan lepää se kaikkia kansoja ohjaavan, tutkimattoman ja erehtymättömän Kohtalon ikuisilla ihmissieluista veistetyillä harteilla.

Sulkakynä.png
Tarinaprojektin tuotoksia:

Suurseikkailu Tuonpuoleisessa -sarja

Luoma ja oudot päivät -sarja

t  k  m

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki