FANDOM

Oli vihreä aamu, joka tulisi muuttumaan keltaiseksi hyvin pian. Jos silmissäsi liikkuu värejä, älä jatka lukemista. Eräs joku, joka olkoon nimeltään Resurgam Theophilius-Heidelswegger III, päätti syödä aamiaisekseen kevyesti paahtuneita niksuja pöntelikastikkeessa, mutta tämä oli vasta jälkiruoka. Niksut olivat liian vetisiä ja kastikkeesta saattoi yhä erottaa pöntelien kasvonpiirteitä, mutta juuri heränneen päättäväisyydellä Resurgam päätti jättää mokoman huomiotta, mikä tulisi kostautumaan, kuten möhemmin huomaamme. Syötyään aamiaisensa ja alkupaloiksi kolme nunnaa, Resurgam päätti juuri aamiaisen syöneen päättäväisyydellä mennä ulos talostaan kaupunkille - tahi oikeastaan sisään, sillä Resurgamin talon sisäpuoli on ulkopuoli. Hän nukkui yönsä parvekkeen kukkalaatikossa.

Kaupungilla Resurgam tapasi hyvän ystävänsä koiraa taluttavan miehen, jolla on pienet tihrustavat silmät ja myyrämäinen ääni. Hänellä oli flunssa. Sen haistoi, ainakin jos joku olisi kysynyt hänen koiransa mielipidettä. Eikä kukaan silti tehnyt niin, vaikka se oli kieltämättä hyvin viisas koira ja ajatteli aina isäntänsä parasta. Sen koiran nimi oli ihmisten kielellä Kokkeli ja koirien kielellä Kukkeli. Se oli niitä koiria, joiden mielestä ihmisten seuraanheittäytyminen oli parasta, mitä susille koskaan tapahtui. Resurgamilla oli kuitenkin erittäin kiintoisa ongelma, jonka takia hän ei ehtinyt lainkaan huomata ystävänsä surkeaa tilaa. Resurgamilta puuttui nimittäin vasemman jalan tohveli. Koko ikänsä Resurgam oli pitänyt tarkkaa huolta tohveleistaan, olivathan ne sentään hyvät tohvelit, mukavat ja lämpimät. Yleensä Resurgam puhui tohveleilleen. Nyt oikea tohveli oli tullut yksinäiseksi, eikä Resurgam voinut enää käyttää sitäkään. Valitettavasti koiraa taluttava mies, jolla on pienet tihrustavat silmät ja myyrämäinen ääni ei osannut sanoa yhtään mitään tohvelin olinpaikasta. Hänen koiransa olisi osannut, mutta koska se oli kohtelias koira, se ei keskeyttänyt keskustelua. Pian Resurgam olikin menossa jo lehteä ostamaan.

Lehti oli nimeltään Kulta, ostitko jo lehden? ja se oli suunnattu yli 90-vuotiaille vesihiihtäjille ja alle 20-vuotiaille kansanedustajille - näin alunperin. Kun lehti teki ensimmäisen kerran konkurssin, vaihdettuun kohderyhmä 0-100-vuotiaisiin ihmisiin, ja lehti menestyi. Lehtikioskin myyjä, Pontikka-Pera, tunnettu salakapakan pitäjä, ei tiennyt mitään tohvelista. Edes yleensä niin tietäväinen Kulta, ostitko jo lehden? ei ollut kuullut mitään vasemmasta tohvelista. Se suositteli ostamaan uudet tohvelit, mutta Resurgam ei hennonnut noinvan korvata hyvää oikeaa tohveliaan. Lehti ehdotti myös uuden vasemman tohvelin ostamista, mutta Resurgamin mukaan oikea ei olisi voinut sopeutua siihen. Oltiin taas lähtöruudussa, sillä Resurgam oli myöskin osa-aikainen Formula 1 -kuljettaja ja oli menossa ajamaan erästä pahinta vihollistaan sitä ilkeää tyyppiä, joka ei koskaan näytä kasvojaan vaan pitää aika kypärää eikä koskaan sano mitään vastaan.

Resurgam rohkaisi mielensä ja kysyi siltä ilkeältä tyypiltä, joka ei koskaan näytä kasvojaan vaan pitää aika kypärää eikä koskaan sano mitään onko edes tämä kuullut tohvelista. Hänen arkkinemesiksensä ei kuitenkaan virkkanut sanaakaan vaan käänsi selkänsä. Nyt Resurgam vannoi voittoa ja kaiken olevaisen tuhoa, ellei tohveli löytyisi. Hän tiesi, että oikea tohveli luotti häneen eikä hän voisi pettää sitä. Hänen käyttämänsä auto oli nimetty Radamant 3000 GTI Sport Xtremeksi ja se uhkui voimaa, valtaa, sidottua mahtia ja piilotettuja mahdollisuuksia. Resurgam hyppäsi rattiin ja ajoi. Hän oli voitolla, kunnes hänen lankapuhelimensa soi. Hänen piti mennä kotiin vastaamaan. Näin hän hävisi kilpailun, mutta tämä oli toissijaista, sillä hänen autonsa voitti sen hänen puolestaan ja nimettiin voittajaksi. Resurgam sai potkut formulistintyöstään, mutta puhelu oli tärkeämpi. Resurgamin puhelin oli hyvin vanha, viisas ja kunnianarvoisa rouvapuhelin. Tämän takia sen soittoääni on lempeä mutta vaativa. Resurgam vastasi puhelimeensa ja huokaisi puoliääneen "Minusta tuntuu, että kukaan ei osaa sanoa, missä vasemman jalan tohvelini on". Sitten puhelimesta kuului kurjulainen ääni, joka hautoo mieleesi kultamunansa. Ääni sanoi: "Minä tiedän missä vasemman jalan tohvelisi on." Resurgam melkein tukehtui, sillä hänen sydämensä hyppäsi kurkkuun ja tukki hänen henkirorvensa, kunnes hän sai sen tökittyä harjanvarrella takaisin alas (tarkasti oikealle paikalleen, selkärangan 205. nikaman halkeamaan). Kurjulainen ääni, joka hautoo mieleesi kultamunansa jatkoi: "Vasemman jalan tohvelisi on..." ja juuri silloin Resurgam kuoli, sillä hänen aamiaisekseen syömänsä niksut alkoivat sotaan kastikkeen pönteleitä vastaan ja tuhosivat hänet. sanoinhan että se kostautuu.

Tarinan opetus? Katso tarkkaan, miltä aamiaisesi näyttää.