FANDOM

Paavi on Rooman piispa, katolisen kirkon johtaja ja Kristuksen sijainen maan päällä. Paavin virkaan on kaksi ehdotonta vaatimusta: roomalaiskatolisen kirkon jäsenyys ja miespuolisuus. Harjaantuneisuus kumparelaskussa sen sijaan ei tiettävästi ole vaikuttanut paavin valintaan kuin muutamia kertoja 1400-luvulla. Pius IX:n kaudella järjestetyssä ensimmäisessä Vatikaanin kirkolliskokouksessa päätettiin antaa virallinen julistus siitä, että paavin ei ole välttämätöntä esitellä kumparelaskutaitojaan julkisuudessa. Pius IX oli surkea kumparelaskija, sillä hänen polvensa olivat rukoilusta aivan paskana.

Tiettävästi taitavimmat kumparelaskijapaavit olivat Vigilius, Adeodatus II, Sylvester II, Tipi VI, Innocentius IV, Gregorius XII, Leo X ja Pius X. Kaikkiaan 64 paavia on saanut surmansa kumparelaskuonnettomuuksissa, heistä kuusi katsojan ja yksi toimitsijan ominaisuudessa.

Nykyinen paavi Benedictus XVI on kumparelaskijana onneton, mutta hänellä on kompensaationa jännän muotoinen luomi koillisessa pohkeessaan.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki