FANDOM

Malline:Paras oli levoton tavalla, jonka vain kielontuoksusta huumaantuneet elämäntapasynesteetikot kykenevät täysin tajuamaan. Ikävä kyllä hän ei ollut yksi niistä, ja hänen herätessään kielotkin olivat kaukana, toisessa ajassa. Kun kukat ovat poissa, ei nimilläkään ole väliä. Kutsukaamme häntä kuitenkin Heberneak Utrechtiläiseksi, sillä tuon nimen olivat hänen tuttavansa hänelle antaneet erään puolisotilaallisen lyijytäytekynäturman johdosta.

Heberneak ei pitänyt aamusta. Se oli liian sumuinen ja liian aikainen. Tee oli yhä pahaa, mutta se piti sentään hänen vatsansa – paljon kärsineen – kunnossa. Heberneak nautti aamiaiseksi voileipäkeksin sinapin kera. Joku oli työntänyt postiluukusta kalkkunaleikeviipaleita, todennäköisesti hänen arkkivihollisensa, kiiluvasilmäinen postinkantaja Untamo P. Demooni.

Löytö lannisti Heberneakin. Hän käväisi haluttomasti suihkussa. Ajettuaan partansa vallankumouksellisella partahöylällä ja puhdistettuaan hampaansa tiskiharjalla hän halusi vain ulos. Häntä himotti kirmata samean suvun lävitse ja hän janosi hengittää kylmänkosteaa aamuilmaa. Näiden halujen vallassa hän poistui asuntonsa aseistariisuvasta tunkkaisuudesta, mutta rappukäytävässä huomasi puutteellisen varustuksensa. Hän palasi sisään ja pukeuduttuaan lähti uudelleen matkaan jyskyttävien ajatusten piinaamana. Sillä seudulla ei ollut paljon piinaamaisia asukkaita, ei edes kedolla.

Heberneak tunsi vahvistuvan yllykkeen vierailla lähikaupassa levittämässä perunajauhoa lattialle äänettömänä protestina, mutta muisti äkkiä, että kassalla olisi aamuvuorossa hänen toinen arkkivihollisensa, leimuavasilmäinen ja raa'asti alipalkattu kassatäti Jutta Ilias-Beowulf. Tuo sienimäinen sielunvihollinen oli kuristanut viisi antilooppia vasemmalla kädellään ja murhannut kaikki Slovakian parlamentin jäsenet toisella vasemmalla kädellään. Jutta Ilias-Beowulf oli säälimätön esikoisrunoilijoita kohtaan ja söi sivuleikkureita ranskanleivän välissä. Hän oli tuho itse. Heberneak ei halunnut kohdata häntä vailla ilmatukea ja kääntyi kadunkulmassa vasemmalle päämäärättömän miehen päättäväisyydellä.

Se oli virheliike. Jalavan alla, kosteankeltaisissa lehdissä nilkkojaan myöten, päivysti Heberneakin kolmas arkkivihollinen, kuivasilmäinen kentänhoitaja Keijoylermi Sanaliitto. Sanaliitto tiesi kaiken Ecuadorin kirjallisuudesta ja oli saavuttanut paikallista huomiota undulaatinkouluttajana, mutta hänellä oli merkittävä heikkous: kuivat silmät. Sanaliitto odotti Heberneakin lähestymistä, eikä olisi taatusti epäröinyt käydä kimppuun ja työntää merisiilejä tämän kauluksesta sisään, ellei Heberneak olisi avannut suutaan. "Onko sinulla kuivat silmät?" hän kysyi. "Tästä on ollut ainakin minulle paljon apua", hän jatkoi ja ojensi Sanaliitolle silmätippapullon.

Sanaliitto kiitti, taivutti päätään taakse ja alkoi tiputella nestettä silmiinsä. Heberneak ampaisi juoksuun ja heittäytyi maahan sekuntia ennen kuin räjähdyksen paineaalto olisi kaatanut hänet. Keijoylermi Sanaliitto oli poissa, ja taivaalta putoili savuavia lehmuksensäleitä. Heberneak kohottautui pystyyn ja kiitti mielessään vuolaasti sitä, joka oli keksinyt räjähtävät silmätipat.

Päivä jatkui vielä paremmin, ja iltakahdeksaan mennessä Heberneak oli laivastoministeri, onnellisen suurperheen pää ja varakas tilallinen, joka vietti talvet huvilallaan Ligurianmeren rannalla. Käydessään nukkumaan sinä iltana Heberneak mietti, miten paljon voikaan ihmisen elämä muuttua yhdessä päivässä. Sellainen se on, Pierre Trudeaun enigma – sumeankarkea ja liukasliikkeinen kuin pikselöity näätä. Seuraava yö oli levollinen ja rauhaisa.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki