FANDOM

Raamattu on tunnetusti pieneenkin tilaan mahtuva iso eepos, johon mahtuu kaikenlaista. Tunnettua on myös se, että olemme kulttuurina menettäneet jossain vaiheessa kyvyn lukea koko teosta. Tämä koskee yhtä lailla ateisteja kuin uskovaisiakin. Tällä sivulla käyttäjät voivat esitellä suosikkijakeitaan ko. teoksesta. Perusteluitakin suosikkivalinnoilleen voi esittää, joskin tämän aihepiirin kohdalla myös perustelemattomuudella on pitkä sekä kunniakas traditio takanaan ja edessään. Tehdään nyt vaikka niin, että jokainen osallistuva käyttäjä tekee itselleen oman alaotsikon ja sen alle sitten kirjoittelee.

Käyttäjäkunnan suosikkijakeetMuokkaa

NapoleonMuokkaa

  • Job 13:1-9
"Kaiken tämän olen nähnyt omin silmin, omin korvin kuullut ja ymmärtänyt. Minä tiedän sen minkä tekin, en häviä teille yhtään. Kaikkivaltiaalle minä tahdon puhua, tahdon selvittää asiat Jumalan kanssa. Te, te kaunistelette kaiken valheillanne, pelkkiä puoskareita olette kaikki tyynni! Kunpa jo lopulta vaikenisitte! Silloin voisitte hyvinkin käydä viisaasta. Kuunnelkaa nyt, mitä minulla on sanottavana, kuulkaa vastaväitteet, jotka nousevat huulilleni. Yritättekö te valheella puolustaa Jumalaa, ajaa vilpillä hänen asiaansa? Yritättekö te kaunistella hänen tekojaan, toimia hänen asianajajinaan? Miten sitten käy, kun hän alkaa tutkia teitä? Voitteko pettää häntä niin kuin ihmistä petetään?"

Koko Jobin kirja on tyyliltään omaa luokkaansa. Pidän yo. otteesta: siitä paistaa läpi viehättävän katkera huumori, joka onnistuu lyömään lässyttäjille heidän itse kaluamansa luun kurkkuun. Jobilta päreet käräyttänyttä toimintaa harrastetaan yhä hyvinkin aktiivisesti.

  • Koko Psalmi 137, erityisesti viimeinen jae:
"Hyvin tekee se, joka tarttuu lapsiisi ja lyö ne murskaksi kallioon!"

Itse psalmi alkaa hyvinkin koskettavasti koti-ikävän ja orjuuden merkeissä, ja päättyy sitten toiveeseen lasten raakalaismaisesta murhaamisesta. Omistettu kaikille niille, jotka kuvittelevat voivansa jättää uskonnostaan pois ne osat, jotka saavat heidät (oikeutetusti) voimaan pahoin ja silti kehtaavat kutsua itseään uskovaisiksi. Hyvin tekee se, joka heitä siitä pilkkaa.

  • 1. Tess. 4:11
"Pitäkää kunnia-asiananne, että elätte rauhallisesti, hoidatte omat asianne ja ansaitsette toimeentulonne kättenne työllä, niin kuin olemme käskeneet."

Nähdäkseni tuohon kehotukseen hoitaa omat asiansa sisältyy yksin suurempi viisaus kuin eräisiin jostain omituisesta syystä opukseen tallentamisen arvoisiksi katsottuihin kokonaisiin kirjoihin yhteensä. Siinäpä Paavali kertoo jotakin, mistä kaikilla ihmisillä olisi opittavaa. Ote saman kirjeen lopusta:

  • 1. Tess. 5:21
"Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää."

Eipä juuri lisättävää.

Luoma Muokkaa

Jostain päin Sananlaskujen kirjaa:

"Avaa sinä suusi hiljaisten puolesta, hanki oikeutta syrjityille. Avaa suusi ja anna oikea tuomio, aja kurjan ja köyhän asiaa."

Lisäksi pidän Salomon Korkeaa veisua, Saarnaajaa, Jobin kirjaa ja Johanneksen evankeliumia vilpittömästi oikein hyvinä kirjallisina teoksina.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki