FANDOM

thumb|300px|right|Joskus ei edes Jumala voi auttaa. thumb|300px|right|Nykyisin Romanov-monarkistit muodostavat Venäjällä eloisan alakulttuurin. Romanovin suku eli Holstein-Gottorp-Romanov-dynastia oli eräs surkeimmin munanneista uuden ajan eurooppalaisista hallitsijasuvuista. He saivat hallita täysin yksinvaltiaana käsittämättömän suurta maa-aluetta vv. 1762-1917. Kuten useimmat muutkin hallitsijasuvut, Romanovit aloittivat täysipäisinä, jopa terävinä ja kohtalaisen terveinä, ja muuttuivat sitten hallitsija hallitsijalta yhä tyhmemmiksi ja (verenvuoto)tautisemmiksi. Hallitsijoiden kyvykkyys laski erityisen dramaattisesti 1800-luvun aikana, ja viimeinen keisari Nikolai II olisikin jo nykyisten asteikkojen mukaan lievästi älyvammainen. Mitä alhaisemmalle tasolle tsaarien älyllinen kyvykkyys laski, sitä voimallisemmin he pitäytyivät oppiin siitä, että Jumala oli valinnut juuri heidän vammaisen mutanttiperheensä käyttämään ylintä valtaa maan päällä.

Viisi viimeistä Romanov-keisaria olivat myös Suomen suuriruhtinaita, ja Sibelius ehti säveltää Nikolai II:lle kruunajaiskantaatin sekä -marssinkin.

Jo 1700-luvun lopulla oli käynyt ilmeiseksi, että Romanoveilta oli pallo pahasti hukassa. Paavali I naulaili hattuja kiinni alamaistensa päihin, löi tasapainoelinvammansa vuoksi törkeästi epämuodostuneen kattilamaisen jättipäänsä ovenkarmeihin, poisti (ihan totta) venäjän kielen sanakirjasta sanat kansalainen sekä vallankumous ja oli muutenkin niin perkeleellinen Venäjänmaanvaiva, että hänet piti lopulta päästää kärsimyksistään kuristamalla. Aleksanteri I taas katosi jonnekin luostariin aika perinpohjaisesti. Pari pätevää poikkeusta murhattiin. Sitten tuli Romanovien riemuvoitto, Nikolai II. Yksinvirtsaamiseen ja jakolaskuun kykenemätön univormumalli haahuili Talvipalatsissa eksyen viiden kilometrin pituisiin suoriin käytäviin. Nikolai oli ihan varma, että pystyisi hoitamaan hallitsemisen itse ja torjui kaikki uudistukset. Hänen tyhmä puolisonsa Aleksandra (Alix von Hessen und bei Rhein) päästi tunkiolta löytämänsä Rasputin-nimisen Homo habiliksen kukoksi palatsin tunkiolle.

Nikolai veti Japanin-sodan päin kaksipäisen petolinnun persettä ja oli pakotettu vuonna 1905 toteuttamaan uudistuksen, jolla maahan luotiin ensimmäinen kansanedustuslaitos (laitokset suuriruhtinaanmaihin, kuten Suomeen). Tämän jälkeen Romanovit saivatkin mennä. Kun keisari oli käynyt kyllikseen hätyyttämässä omia joukkojaan ikoninlääppimiskiertueellaan ensimmäisen maailmansodan itärintamalla, hänet pantiin luopumaan kruunustaan, ettei loukkaisi silmiään sen kulmiin. Helmikuussa 1917 Nikolai II allekirjoitti paperin, jonka sisältöä ei olisi muutenkaan osannut lukea, ja päätteli, että varmaan sitä kannattaa jäädä tänne romahtavaan, liitoksistaan natisevaan imperiuminraunioon, jonka asiat minä ja esi-isäni olemme lahjakkaasti ryssineet tähän jamaan. Tämä osoittautui ilmiömäisen teräväksi päätökseksi, kun marraskuussa 1917 pari tyyppiä kaappasi vallan väliaikaiselta hallitukselta, julistautui proletariaatiksi ja julisti proletariaatin diktatuurin.

Nämä uudet tyypit eivät olleet yleensä vuosisatojen sisäsiittoisen todellisuudesta vieraantumisen tulosta, mutta ihan riittävän sairaita kumminkin. He käskivät murhata värityskirjatehtäviä Uralin-datshassaan ratkoneen tsaarin perheineen vuonna 1918. Se niistä Romanoveista. Nykyisin on joitain Romanoveina esiintyviä kusipäitä, jotka luulevat olevansa jotain.

Vuonna 2000 Venäjän ortodoksikirkko julisti Nikolai II:n ääliöperheineen pyhiksi, koska ne ovat niin vitun idiootteja. Kanonisaation molemmat osapuolet, meinaan.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki