FANDOM

Valkeakoski
Valkeapunakoski Valkeakosken keskustaa
Asukasluku: about 20000
"about" can not be assigned to a declared number type with value 20000.
Sijainti: Suomen syöpäisessä sydämessä
Nolousaste: Malline:Nolous

Ominaispiirteitä:

Haju, mitäänsanomattomuus, amisten ja kommarien runsaus

Valkeakoski on pieni kyläpahanen jossakin päin Suomea, varmaan Lapissa. Sanan "valkea" luulisi viittaavan puhtaisiin vesiin mutta paskan marjat. Arvatkaapa minkä värisiä ovat Valkeakosken Kalattomanlahti ja Rutajärvi?

Valkeakosken vaakunan tausta on kommarinpunainen, keskellä menee harmaa "joki", ja joen toisella puolella on hammasrata ja toisella puolella kuusi, molemmat yhtä keltaisia kuin sirppi ja vasara Neukkulassa. Tämä kertookin hyvin paljon itse kunnasta. Koko kunta on riippuvainen tehtaista. Kun UPM irtisanoi työntekijöitä, koko kaupungissa nostettiin lippu puolisalkoon ja pidettiin tunnin hiljainen hetki.

Koulurakennukset ovat rakennettu punaisesta tiilistä, sisäpuolellakin suositaan punaista väriä, ja opinnonohjaajat painostavat valitsemaan ammattiopiston metalli- tai automaatioalan. Lukiossa olevia painostetaan menemään ammattikorkeakouluun, eli yliamistoon. Jokaisen koulurakennuksen sisällä on dramatisoitu maalaus Tervasaaren paperitehtaasta aikaan.

TriviaaMuokkaa

  • Eteläisellä Valkeakoskella omenan putomainen puusta kestää tavallisesti n. 3-4 minuuttia riippuen tuulen suunnasta ja tehtaiden senpäiväisten päästöjen tiheydestä. Pohjois-Valkeakoskella kyseinen luku on hieman pienempi. Paperityöläisten lakon aikana aika voi laskea alle kahden minuutin.
  • Valkeakoskella kirjasto ja koulut tukevat paikallisia puliukkoja tarjoamalla näille paikan, jonne voi tulla örveltämään päivisin.
  • Syy siihen, että uusimmat Google Earthissa Valkeakoskesta löytyvät satelliittikuvat ovat niin vanhoja, on kaupungin yllä leijuva jatkuva savuverho, joka harvenee vain yleislakkojen tai poikkeuksellisten massairtisanomisaaltojen aikana.
  • Kaupungin sosiaalitoimen mukaan savuverho on hyödyllinen: Päivisin se estää liian kirkkaan auringonpaisteen ja öisin se heijastaa kaupungin valot takaisin ja säästää valaistuskustannuksista laitakaupungilla.
  • Valkeakoskelaisten mielestä Sääksmäki on Valkeakosken lähiö. Sääksmäkeläisten mielestä asia on toisinpäin.
  • Kauan sitten oli aika, jolloin Juuso Wallden omisti koko Valkeakosken. Nykyään hänen paikkansa Valkeakosken yliführerinä on ottanut kuuleman mukaan joko Sedu Koskinen tai lamapeikko.

Valkeakosken lauluMuokkaa

Oi suuri ja mahtava Valkeakoski, sut synnytti valtava Tervasaar',
sun luonut on työläisten yhteinen tahto, sun sauhus on säilyvä aikojen taa!

Oi suuri vapaa tehdasmaa! Sun kunniaasi kaiuttaa
Työläisten ystävyys murtumaton!
Sun piippuasi seuraten paperi-ihminen
päivästä päivähän ahkera on!

Niin suuri on Walden, hän kirkasti tiemme, kun astuimme metsästä tehtaisiin
Ja Koskisen johdolla rafloissa yöllä, me työnteon jälkeen juopoteltaisiin!

(Kertosäe)

Me taistellen nostimme tuotantoamme, kuin myrsky me käymme päin irtisanomaa,
Me iskemme puolesta tehtaidemme, ja eestä sun kunnias tehtaiden maa!

(Kertosäe)

Kuuluisia ValkeakoskelaisiaMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki